Pactul pentru Tineri provoacă o abordare cu spectru larg pentru reducerea abandonului școlar în Mehedinți
La cea de-a noua dezbatere publică pentru reducerea abandonului școlar ”Pactul pentru Tineri”, organizată pe 24 noiembrie de Confederația Națională pentru Antreprenoriat* - CONAF la Colegiul Național ”Traian” din Drobeta Turnu Severin, au participat peste 200 persoane: profesori, directori de școli, consilieri și mediatori școlari, elevi din întregul județ, reprezentanți ai autorităților centrale și locale. Împreună cu reprezentanții CONAF, cei prezenți au discutat intens despre soluțiile pentru reducerea abandonului școlar, fenomen întâlnit în județul Mehedinți, la fel ca în majoritatea județelor țării, cu precădere în mediul rural în învățământul gimnazial, dar și în învățământul liceal.
Diferențele sociale, amploarea sărăciei și lipsa infrastructurii, determină diferențe majore în educație, între mediul rural și cel urban. Obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU la nivel global, includ și accesul la digitalizare, atât ca mijloc de educație, cât și ca furnizor de viitoare meserii și ocupații. O dată în plus, realitatea românească ne plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană prin prisma discrepanței accesului elevilor la computere. Dintre cei 1,7 milioane de elevi, în mediul urban unul din doisprezece are acces la un computer, față de unul din 20, în mediul rural. România pare astfel că beneficiază de două sisteme diferite de educație.
Printre soluțiile găsite la nivelul județului Mehedinți se numără necesitatea investițiilor în transportul elevilor, în infrastructura școlară și mărirea colectivului de consilieri școlari.
Pactul pentru Tineri este programul național pentru reducerea abandonului școlar care contribuie activ pentru diminuarea numărului mamelor minore din România prin campania Clasa M, Clasa mamelor minore, și trage un semnal de alarmă privind consumul de substanțe interzise de către copii.
În deschiderea dezbaterii, Cristina Chiriac, președinta CONAF, a subliniat că parcursul până la dezbaterea curentă a fost lung și dificil, și a implicat un număr mare de persoane atât în găsirea de soluții, cât și în implementarea acestora.
”România are resurse educaționale fantastice, copii sclipitori, care au nevoie de un cadru de dezvoltare propice. Din păcate, la nivel statistic există o corelație semnificativă între nivelul sărăciei materiale și performanțele scăzute înregistrate de elevi în anumite regiuni. Această constatare devine evidentă când comparăm ratele de abandon școlar cu harta sărăciei și a deprivării materiale sau sociale severe, care conturează statistic regiunile de dezvoltare ale României.
Clivajul rural – urban, nu poate fi soluționat decât prin corectare a disparităților socio-economice și deși din cele peste 300 de licee cu profil tehnologic din România, aproape jumătate sunt situate în mediul rural, rata de finalizare a studiilor este evident mai mică, ceea ce ne duce cu gândul la o lipsă de sincronizare între cererea și oferta de educație vocațională.
Numai jumătate dintre adolescenții care au absolvit clasa a VIII-a în anul școlar 2017-2018 au ajuns să susțină examenul de Bacalaureat în 2022. În plus, aproximativ doi din trei adolescenți din mediul rural nu au reușit să treacă acest examen susținut în vara anului trecut și dacă nu reușim să asfaltăm punțile pe care copiii noștri încă mai merg desculți, sistemul educațional românesc nu se va vindeca, nici în viitorul apropiat, nici în cel în care piața muncii va fi populată în majoritate de lucrători străini”, a declarat Cristina Chiriac, președinta CONAF
”Investiția în educație și reducerea abandonului școlar reprezintă cheia pentru construirea viitorului tinerilor noștri. Împreună cu autoritățile centrale, avem responsabilitatea comună să facem din educație o prioritate și să ne asigurăm că toți copiii au șansa de a-și atinge potențialul maxim.
Inspirându-ne din această idee generoasă, dorim să implementăm și în Drobeta-Turnu Severin un „Pact pentru Tineri”, continuând astfel eforturile CONAF, iar alocarea de peste 25 de milioane de euro din fonduri europene, în ultimii ani, pentru educație, reflectă angajamentul nostru ferm.
Prin investiții în echipamente IT am asigurat accesul la învățământul online pentru toți elevii noștri, iar în prezent, derulăm un proiect amplu, de peste 7 milioane de euro, finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență ce vizează dotarea tuturor școlilor, grădinițelor și liceelor cu echipamente moderne. Totodată, asigurăm transportul școlar gratuit, precum și sute de pachete cu rechizite la începutul fiecărui an școlar, asigurându-ne că fiecare elev are resursele necesare pentru a prospera în învățare.
Prin aceste acțiuni concrete, ne angajăm să modelăm un viitor promițător pentru tinerii noștri, construind temelia unei societăți educative și incluzive”, a declarat Marius Screciu - Primar al municipiului Drobeta Turnu Severin
“Din fericire, se întâmplă lucruri bune în ultima perioadă la capitolul investiții în educație. Ele pornesc de la nivel guvernamental și ajung la nivel local.
La nivel guvernamental, prin Programul Național de Investiții “Anghel Saligny” se reabilitează și se modernizează școli. Prin PNRR se dotează școli cu echipamente și aparatură care să răspundă noilor exigențe în materie de tehnologie. În general, aceste proiecte sunt implementate de primării, dar și Consiliul Județean are proiecte pentru achiziția de microbuze care să asigure accesul copiilor din mediul rural la școală!
Avem așadar, în procedură de achiziție, un număr de peste 30 microbuze electrice care vor ajunge la primăriile din mediul rural, pentru transportul elevilor din zonele îndepărtate de școală.
În paralel, tot Consiliul Județean Mehedinți a depus o cerere de finanțare prin Ministerul Mediului pentru achiziția unei noi serii de 10 microbuze hibride care să vină în completarea celor peste 30 pentru care s-a lansat deja licitația”, a transmis Ionică Negru, vicepreședinte al Consiliului Județean Mehedinți
”Este cumva paradoxal că la nivelul secolului 21, într-o Românie - țară europeană și euro-atlantică, vorbim despre abandon școlar. Sigur, avem această problemă și nu trebuie s-o ascundem sub preș”, a declarat Alin Isuf, prefect al Mehedinți
”În cadrul dezbaterii, am expus contribuția MIPE în ceea ce privește demersurile pentru reducerea riscului de abandon școlar, fie că vorbim despre învățământul primar, gimnazial sau liceal. Sper că simpla discuție pe marginea acestui subiect aduce un plus în lupta pentru reducerea abandonului școlar, un fenomen care ne preocupă pe toți cei care ne gândim la viitorul copiilor noștri și viitorul acestei țări”, a declarat Bogdan Simcea, secretar de stat la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
“De la 1 ianuarie 2024 intră în vigoare VMI, adică Venitul Minim de Incluziune, care va îngloba actualul ajutor social și Ajutorul pentru Susținerea Familiei (ASF), iar menirea este debirocratizarea, dar și stimularea rămânerii la școală, dată fiind condiționarea de prezența la școală, dar și faptul că una dintre cauzele abandonului școlar este sărăcia. În paralel dezvoltăm o rețea națională de asistenți sociali, dar informatizăm și toate primăriile, pentru a asigura conectarea în timp real cu Ministerul Muncii, pentru a avea o imagine completă asupra situației din întreaga țară, dar și asupra comunităților vulnerabile, unde este nevoie și de intervenții suplimentare aplicate”, a declarat Cristian Vasilcoiu, secretar de stat în Ministerul Muncii și Solidarității Sociale
"Se spune ca gradul de civilizație a societății se măsoară și după felul în care aceasta îi tratează pe cei mai vulnerabili dintre membrii săi. Iar riscul de abandon școlar este o vulnerabilitate, atât pentru cei într-o astfel de situație, cât și pentru societate în ansamblul ei. Fiecare sector trebuie sa contribuie la reducerea incidenței abandonului școlar, iar Ministerul Justiției face asta prin intervenția în zonele cu potențial impact asupra acestui fenomen: traficul și consumul de substanțe interzise, infracțiunile cu victime minori și care au loc în mediul de învățământ, protecția victimelor infracțiunilor și mai ales educația juridică sunt preocupări majore pentru noi. În special ultima dintre acestea are un potențial uriaș de prevenție și de protejare a copiilor de azi - adulții de mâine, în fața numeroaselor provocări cu care ei se confruntă", a declarat Mihai Pașca, secretar de stat în Ministerul Justiției
”Educația reprezintă fundamentul unei societăți prospere și echitabile, având un rol vital în conturarea unui viitor durabil pentru România. Inițiativa Pactul pentru Tineri aduce împreună autorități guvernamentale, organizații neguvernamentale și sectorul privat, colaborând pentru găsirea soluțiilor la această problemă urgentă. Prin angajarea în acest proiect, OMV Petrom își propune să aibă un impact semnificativ în viețile tinerilor români, oferindu-le suport pentru a depăși provocările ce le-ar putea pune în pericol parcursul școlar”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Head of Marketing & Digital Product OMV Petrom Gas & Power
”Creșterea calității educației în județul Mehedinți, asigurarea șanselor tuturor elevilor la educație, formarea tinerilor capabili să se integreze într-o societate flexibilă, responsabilizarea tuturor factorilor decisivi într-un demers amplu, au fost punctele cheie ale acestei dezbateri publice Pactul pentru tineri.
În județul Mehedinți, investiția în educație și reducerea abandonului școlar reprezintă o reală provocare, dar și o prioritate pe care instituțiile responsabile încearcă să o diminueze. Avem 21 de școli în PNRAS I, 18 scoli în PNRAS II, 18 școli din Proiectul ROSE și alte proiecte pentru reducerea abandonului școlar. Dorim să implementăm si în Mehedinți un proiect pentru tineri, alături de Confederația Națională pentru Antrepenoriat Feminin.
Sub cupola acestui demers serios, suntem încrezători că tinerii vor avea sprijinul de a-și clădi un drum corect, responsabil și un destin reușit!”, a declarat Alin Tomoescu, Inspector Școlar General Mehedinți
Următoarele dezbateri Pactul pentru Tineri vor avea loc în: Craiova – 9 februarie 2024; Slatina – 12 martie 2024; Târgu Mureș – 28 martie 2024.