Problemă
Mediul școlar toxic marcat de bullying și abuz;
Posibilă soluție
Pentru a promova un mediu educațional sănătos, trebuie să fie foarte clar definite situațiile sau conduitele nepermise. Astfel, este necesară formarea profesională a cadrelor didactice pentru a preveni și combate fenomenul de bullying și/sau discriminare. Ulterior, trebuie realizată o monitorizare fermă a cadrelor didactice, astfel încât orice abatere din partea lor să fie sancționată cu excluderea din învățământ.
Cauze socio-economice
Cauze socio-economice
Problemă: Sărăcia
Problema
Sărăcia
Posibilă soluție
Sărăcia este o cauză principală a abandonului școlar. Eliminarea sărăciei în rândul copiilor este strâns legată și de sărăcia familiei, adică a adulților. Venitul minim de incluziune, care ar reforma sistemul asistenței sociale, este amânat de mai mulți ani din lipsă de voință politică. Astfel, pentru a elimina sărăcia în rândul copiilor trebuie crescute alocațiile de stat pentru copii, bursele sociale, alocația pentru sprijinirea familiei/ venitul minim de incluziune, concomitent cu monitorizarea părinților care împiedică copiii să meargă la școală sau îi încurajează să renunțe.
Cauze socio-economice
Problemă: Costul educației vs. venitul din muncă
Problemă
Costul educației vs. venitul din muncă
Posibilă soluție
În România învățământul de stat este gratuit, dar există costuri ascunse ale educației în condițiile în care statul subfinanțează învățământul, mutând astfel anumite cheltuieli în sarcina părinților. De asemenea, în cazul încheierii contractelor individuale de muncă cu copii, în mod automat inspecția muncii ar trebui să comunice aceste aspecte direcției pentru protecția copilului.
Cauze socio-economice
Problemă: Lipsa socializării și lipsa apartenenței la un grup
Problemă
Lipsa socializării și lipsa apartenenței la un grup
Posibilă soluție
Pentru a oferi posibilități de socializare elevilor trebuie dezvoltate activitățile extrașcolare, care în momentul de față se află în responsabilitatea palatelor copiilor, însă accesul la acestea implică transport, care există sau nu, și este posibil ca oferta acestora sau modul în care se desfășoară activitățile să nu fie satisfăcător. De asemenea, se poate observa lipsa unor centre comunitare pentru tineri în mediul rural, care să permită socializarea tinerilor și participarea la activități recreative.
Cauze socio-economice
Problemă: Lipsa transportului către școală
Problemă
Lipsa transportului către școală
Posibilă soluție
Problema transportului elevilor trebuie rezolvată în cel mai scurt timp, soluțiile fiind deja cunoscute de autorități. În privința transportului județean, trebuie alocate sume de la bugetul de stat, așa cum stabilește legea educației, să nu mai existe norme de aplicare contradictorii și neclare, iar alocarea de microbuze pentru elevi să se realizeze exclusiv în baza unor nevoi foarte bine stabilite și în cazuri excepționale, cu finanțarea aferentă.